Thursday, December 9, 2010

Saya Cuma Bimbang

Ramai yang ghairah untuk menambah kesusahan dengan pelbagai spekulasi dan umpatan apabila seseorang yang dikategorikan sebagai berharta/ kaya tiba-tiba mendapat kesusahan seperti menghadapi pertuduhan atau jatuh dalam perniagaan.

Tidak kurang pula yang akan ketawa berdekah-dekah, menghentam dan mengutuk apabila usaha dan perancangan seseorang mengenai sesuatu projek tidak menjadi dan terpaksa angkat tangan.

Kita mudah merasa terangsang dan adalah menjadi hobi untuk memburu berita-berita perceraian, pergaduhan dan permusuhan yang berlaku dalam masyarakat.

Cerita politik pula adalah yang paling hangat diperdebatkan baik di tempat kerja, kedai kopi maupun di laman sosial.

Apabila dilihat kembali senario ini, ianya bukanlah gambaran tepat rakyat Malaysia sebaliknya ini khusus kepada keadaan kita orang-orang Melayu sahaja.

Tidak ramai yang mempersoalkan kenapa Ah Seng menjadi kaya tetapi jika Ahmad yang mengecapi kesenangan, sampai ke lubang cacing akan digali untuk mencari kesilapan.

Syukurkah, ramai yang faham bahawa ini bukanlah gambaran sebenar orang Islam dan sesungguhnya ini bertentangan dengan ajaran Islam tetapi yang menjadi kebimbangan adakah orang bukan Islam akan faham dan berkemungkinan akan membuat tanggapan bahawa inilah kehidupan Islam.

Persoalannya, apa akan jadi jika anak-anak yang meningkat remaja merasa muak dengan perkara ini dan memandang serong terhadap ajaran Islam lalu cenderung kepada kelompok lain yang begitu menyokong sesama sendiri dan berkasih sayang?

Semua agama mengangkat nilai sebagai pedoman, jangan pula Islam dilihat sebagai kekurangan.

Kita takkan 1Malaysia jika kita tidak memandang perkara-perkara penting seperti kewangan dan nilai kehidupan dari sudut pandangan yang 1.

Saya bukan apa.. cuma merasa bimbang.

No comments: