Tuesday, April 7, 2009

5. Aida Sesat Di London

Gaji aku pada minggu yang pertama tidak penuh cuma 160 pound tetapi cukuplah untuk membuatkan aku bernyawa kembali. Aku terus menelefon Aida dan minta dia menaiki tube ke Edgware dan aku akan menunggunya di Malaysia Hall. Aida pada mulanya agak keberatan kerana beliau tidak biasa berjalan seorang diri lagipun untuk ke kota London, tren harus ditukar di New Cross dan untuk membuat pertukaran tren ke tube, perlu berjalan agak jauh melalui subway.
Jam hampir 9 malam dan sudah hampir 3 jam aku menunggunya di Malaysia Hall dan Aida masih belum muncul. Aku menelefon ke rumah tetapi kata Diman Aida sudah keluar sejak jam 4 petang dari rumah.
Aku berjalan ke Marble Arch, menunggu tempat orang ramai berpusu-pusu keluar dari stesen. Setiap 3 hingga 5 minit di setiap platform, tube akan muncul dan beribu-ribu orang akan keluar dan masuk ke dalam tube dan apabila tube beredar, suasana jadi sunyi sepi kerana tidak ada seorang pun manusia yang kelihatan kecuali aku dan dalam beberapa saat orang ramai mula masuk memenuhi platform bawah tanah.

Kadang-kadang terdapat pemuzik jalanan yang bermain alat muzik yang pelbagai untuk mencari sesuap nasi di subway atau platform tetapi hari itu aku hanya keseorangan.
Aku kembali naik ke jalan besar daan kembali ke Malaysia Hall dan dari jauh Aida kelihatan sedang duduk di tangga hadapan dan beliau nampak cemas dan kepenatan.
Aida telah tersilap menaiki tube dan telah pergi ke Edgware yang lain, katanya di luar London. Rupa-rupanya terdapat 8 Edgware Road di seluruh UK iaitu di Paddington, Barnet, Harrow, Nottingham, Birmingham, Essex dan Gateshead selain Edgware Road di Greater London yang aku maksudkan. Nasib baik masih ada sedikit wang kerana ketika aku mendapat kerja, kami telah meminjam 50 pound dengan menggadaikan gelang tangan emas kepunyaannya kepada seorang pelajar Malaysia yang pernah datang ke rumah Kak Zaherah.
Sebaik aku memanggil namanya, Aida bingkas bangun dan meluru ke arah ku. Aku memeluknya dengan erat dan penuh kasih sayang dan menciumnya berkali-kali, walaupun baru beberapa minggu di london kami sudah seperti orang putih yang tak tahu menyembunyikan kasih sayang atau menghiraukan orang ramai untuk melahirkan kasih sayang. Di Malaysia, aku tidak pernah dapat mencium Aida di khalayak ramai, pernah beberapa kali mencuba tetapi aku akan dimarahinya. Itulah yang aku rindukan tentang London, cinta antara kami amat hebat dan nyata.
Malam itu kami pergi menonton 'Titanic' yang telah ditayangkan hampir 2 bulan di sana. Keadaan sejuk di lautan dalam 'Titanic' begitu terasa dan sungguh menakutkan kerana keadaa sejuk di London begitu menyakitkan, terasa hingga ke tulang. Sayang sekali pawagam yang begitu hebat dan cerita yang amat menyentuh rasa, terganggu dengan bau satu pasangan 'orang putih' yang duduk berhampiran kami. Bau hanyir dari mereka amat meloyakan.

No comments: