Monday, April 13, 2009

10. Lumpuh Segalanya Dengan Hanya Sepatah Kata.



Dato' Seri Syed Razak, Menteri Besar Kedah keluar dari bilik mesyuarat di tingkat 4 Wisma Darulaman dan tidak terus menuju ke ruang makan sebaliknya masuk ke bilik tetamu yang juga berada di tingkat 4 yang disediakan khusus untuk temujanji-temujanji di antara mesyuarat ke satu mesyuarat yang lain, temujanji-temujanji akan disusun di sana untuk tidak membuang masa. Dengan cara itu MB tidak perlu balik ke pejabat untuk temujanji kerana pejabat MB terletak agak jauh di blok yang berbeza.

Menghormati waktu, aku dengan ringkas memaklumkan status permohonan konsesi tebusguna laut yang telah mendapat kelulusan EIA makro dan hanya menunggu 'green light' dari kerajaan negeri untuk melaksanakan kerja-kerja ukur bagi penyediaan EIA mikro dan juga memberi penerangan sedikit sebanyak mengenai Kostech, syarikat yang memohon sebuah konsesi tebusguna laut yang telah diplotkan sepanjang pantai Negeri Kedah semenjak Datuk Seri Sanusi Junid menerajui tampuk pemerintahan Negeri Kedah lagi.

Hanya aku satu-satunya Melayu dalam Kostech, yang lain India, Cina dan 'mat saleh', maklumlah tebusguna laut bukan sesuatu yang biasa di Malaysia dan pelaburan yang besar juga diperlukan jadi tanpa kerjasama dengan syarikat luar, pelaburan asing dan dibarisi oleh jurutera-jurutera dan profesional import, sukarlah untuk direalisasikan.

Melihat kepada kesungguhan aku dan kekuatan serta sokongan kukuh dari segi kewangan dan teknologi, aku diminta untuk mengadakan taklimat di Pejabat Daerah Pendang keesokkan harinya kerana Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah akan bersidang di sana esok.

Aku menghubungi pejabat kami di Alor Star meminta pembantu aku menyediakan dokumen-dokumen berkaitan sebangak 20 set dan menguruskan penghantaran model ke Pendang dengan segera. Aku juga menghubungi ibu pejabat di Kuala Lumpur untuk dimaklumkan kepada semua yang terlibat untuk sampai sebelum mesyuarat EXCO esok dan akhirnya aku menelefon Stephen, Pengerusi Syarikat yang ketika itu berada di Singapura kerana kami juga sedang melaksanakan kerja-kerja tebusguna laut di sana. Beliau amat gembira dengan perkembangan itu dan akan turut serta bersama-sama kami pada taklimat itu.

Aku kemudiannya menghadiri mesyuarat Equator Survey Sdn Bhd, iaitu syarikat juruukur yang menjalankan kerja-kerja ukur hidrografik, mengenai penstrukturan syarikat di mana aku bercadang membawa masuk seorang ADUN berbangsa Cina yang juga merupakan kenalan lamaku menyertai barisan pengaraah syarikat. Aku merupakan pengerusi Equator Survey, syarikat yang aktif dalam kerja-kerja ukur untuk carigali minyak di persisiran pantai di Thailand dan Indonesia.

Selepas taklimat keesokkan harinya, aku difahamkan bahawa Dato' Seri Syed Razak telah meminta Setiausaha Kerajaan Negeri untuk memastikan kami mempunyai jaminan modal sekurang-kurang RM500 juta sebelum kelulusan disahkan pada mesyuarat seterusnya.

Aku merasa lega dengan berita itu kerana kami telah bersedia dari segi kewangan, walaupun nilai pelaburan yang akan dibawa masuk hampir 6B untuk keseluruhan pembangunan tetapi kos tebusguna tidak sampai RM600juta.

Beberapa tawaran pelaburan telah kami terima dari beberapa syarikat luar dari India, Australia dan Brunei untuk melabur dalam pembanggunan setiap pulau dan terbuktilah strategi kami untuk mewujudkan kerjasama berasingan pada setiap pulau mempermudahkan rundingan pelaburan, kami keseluruhannya bercadang membina 7 pulau buatan dengan cadangan zon gunatanah yang berbeza pada setiap pulau dan dengan ini akan menjimatkan tapak yang perlu dijadikan zon penampan yang perlu disediakan diantara zon perniagaan, industri dan kediaman.

Semenjak hari taklimat tersebut sehingga ke hari mesyuarat exco yang dijadualkan membuat pengesahan permohonan kami diadakan, aku menerusi ADUN yang baru kami lantik menjadi pengarah Equator Survey menyusun kerja-kerja lobi dengan mengadakan beberapa pertemuan dengan beberapa Exco untuk memperolehi sokongan dan mengelak sebarang bantahan.

Ketika surat kelulusan dari Kerajaan Negeri Kedah diterima, kami telahpun rancak menjalankan kerja-kerja ukur kerana telah tahu dengan keputusan itu dan Stephen amat jarang berada di Malaysia berurusan dengan pihak pelabur dan jika beliau berada di Malaysia, hampir setiap hari kami akan menerima lawatan tapak dari rombongan para pelabur. Semua kami bekerja keras kerana kami amat bangga dan bersemangat untuk menjayakannya.

Setelah beberapa kali membuat pembetulan pada deraf perjanjian seperti yang diminta oleh Y.B Penasihat Undang-Undang Negeri Kedah untuk majlis menandatangani perjanjian dan penyerahan cek kepada Kerajaan Negeri Kedah, akhirnya deraf tersebut siap untuk ditandangani .

Suatu hari ketika aku baru pulang dari perbincangan mengenai majlis yang akan diadakan tidak lama lagi, cuma menunggu kata putus mengenai tarikh dari pihak Pejabat Menteri Besar aku menerima panggilan telefon dari seorang wartawan NST, Elizabeth yang menyatakan pihak UPEN telah mengesahkan kelulusan projek tersebut lantas segala butiran yang telah ada ditangan mereka akan disiarkan keesokan hari.

Aku pernah berkhidmat dengan akhbar Star dan kebanyakan wartawan adalah kawan-kawan aku, mereka sebenarnya telah mengetahui mengenai kelulusan tersebut tetapi aku minta ianya tidak disiarkan selagi ianya tidak disahkan atau menerima berita itu dari pihak kerajaan sendiri.

Apabila NST menyiarkannya berita itu keesokan harinya sebagai skop atau eksklusif, akhbar-akhbar lain menyiarkannya sehari lebih lewat membuatkan aku merasa segan dengan rakan-rakan wartawan yang lain tetapi itu adalah usaha Elizabeth yang telah berusaha mendapatkan pengesahan dari pihak UPEN seperti yang beliau tulis di akhbar sebagai sumber.

Pada petang berita itu disiarkan oleh NST, aku telah menelefon Dato' Seri Razak mengucapkan terima kasih dan penghargaan di atas pandangan jauh beliau kerana dapat melihat potensinya. Aku menyatakan keyakinan projek tebusguna laut di sepanjang pantai Negeri Kedah akan meningkatkan nilai hartanah di sana dan aku sebagai anak Kedah akan cuba memberi peluang sebanyak mungkin kepada kontraktor dan pembekal dari Negeri Kedah.

Keesokan harinya, kira-kira jam 3 petang, Ketua Biro Berita Harian, Zaini menelefonku dan meminta aku datang ke pejabatnya di Kanchut seberapa segera, katanya ada sedikit masalah.

Aku bergegas ke sana dan semua wartawan NST, Berita Harian dan Metro telah siap sedia menunggu dan aku dimaklumkan bahawa Dato' Seri Razak telah menafikan kelulusan projek tersebut dan berkata pihak Kostech tidak pernah membuat permohonan rasmi.

Ya Allah.. apakah semua ini. Hidungku terasa ketat dan mataku berair tetapi cuba menahan emosi sambil menarik nafas panjang untuk memikirkan tindakan yang patut aku buat.

Elizabeth kemudiannya berkata Dato' Seri ketika membuat pengumuman tersebut dilihat memegang fail yang agak tebal yang beliau yakin ianya adalah fail Kostech dan menyifatkan Dato' Seri sebenarnya tahu status sebenar tetapi sengaja menafikannya. Elizabeth yang melihat keadaan tersebut akan menjatuhkan kredibilitiku kemudiannya bertanya mengenai deraf perjanjian yang sedang diteliti oleh Pejabat Penasihat Undang-Undang Negeri Kedah tetapi ianya turut dinafikan sekeras-kerasnya oleh Dato' Seri Syed Razak.

Aku akhirnya membuat keputusan untuk bertegas mempertahankan kelulusan yang telah diperolehi kepada pihak media dan pada malam itu juga, aku ke rumah Dato' Seri Syed Razak tetapi tidak dapat bertemu dengannya. Aku seperti kehilangan punca dan mundar mandir di hadapan rumah Dato' Seri Syed Razak. Aku rasa amat gementar, seluruh tubuh merasa seram sejuk dan hatiku menangis dan meronta-ronta seperti hilang akal.

Aku cuba mencari punca mengapa Dato' Seri Syed Razak yang sedia maklum tentang perkara ini tiba-tiba menganiaya aku dengan membuat kenyataan begini yang pasti melumpuhkan aku.

Ya Allah, mengapa orang yang sangat aku hormati, pemimpin negeri yang sepatutnya bangga melihat kejayaan anak bangsa tiba-tiba sanggup mensia-siakan segala usaha aku dan melumpuhkan aku dengan cara begini.

Ya Allah, tolonglah aku yang tidak berdaya ini, sesungguhnya Kau yang maha besar dan tunjukkanlah sesuatu pada Syed Razak bahawa untuk sampai ke tahap ini bukanlah sesuatu yang mudah bagiku, sengsara dan deritaku membangsat ke setiap inci bumi masih tidak hilang penatnya dan aku belum bersedia untuk menerima usaha menjadi sia-sia.

No comments: