Wednesday, April 8, 2009

6. Cinta Sebelum Pandang Pertama

Aku tak tahan dengan Aida yang asyik cari pasal sejak kebelakangan ini. Dia kerap menangis sendiri dan aku tahu ianya disebabkan anak-anak, kehidupan yang tak tentu arah dan keadaannya yang berbadan dua. Gatal-gatal dan kesakitan seluruh badan kerana cuaca sejuk juga menjadi penyebab anginnya yang tidak tentu arah. "Jom balik" aku sengaja ingin melihat reaksinya dan dia tidak langsung menunjukkan respon dan terus melarikan diri dari memandangku. "Kemaskan barang, kita balik" dan aku pun segera bangun menuju ke bilik kami yang tidak mempunyai tingkap terletak di tingkat bawah di rumah Kak Zaherah untuk berkemas.

Setelah memasukkan pakaian kami ke dalam beg, aku mengajak Aida keluar ke kota London untuk membuat pengesahan tiket. Malam itu jugak kami terbang ke Malaysia dan Kak Zaherah agak terkejut apabila aku memberitahunya melalui telefon. Aida hanya menurut dan terus diam seribu bahasa. Aida seorang perengus, garang dan dengan tubuh 'besar ragam' seperti kata orang Kedah dia kelihatan seperti seorang anggota tentera.
Ketika itu aku baru 2 tahun lebih mendirikan rumahtangga dengannya dan aku telah bercerai 2 kali dan rujuk kembali dengannya dan kali ini adalah muktamad dan apa yang berlaku, aku tak akan melepaskannya. Aku tak sanggup menentukan nasib anak-anakku sebagai anak-anak yang tdak mempunyai ayah dan ibu bersama mereka. Apa pun berlaku, aku akan pekakkan telinga dan mematikan emosi dan perasaan untuk bersabar dan redha walau apa pun yang dihadapkan pada aku dengan sikapnya.
Dengan Aida, aku tidak sempat bercinta macam orang lain. Aku bertunang setelah 2 minggu mengenalinya dan 2 minggu selepas bertunang kami terus berkahwin. Selepas bertunang kami tiba-tiba tidak boleh bertentang muka satu sama lain. Pada malam perkahwinan, aku seperti mahu melarikan diri tetapi salah seorang sepupuku, Mukhtar memberi nasihat untuk aku meredhakan takdir.
Sebelum bertunang, aku dan Aida seperti tidak boleh berpisah dan dia amat sangat menggembirakan aku dan aku menurutnya adalah lelaki yang dia inginkan sebagai suami. Memang kami dilamun cinta dan aku telah jatuh cinta sebelum pandang pertama, hanya selepas mendengar suara. Beliau seorang penyanyi, pernah menyanyi di Kuala Lumpur di sebuah hotel terkemuka dengan artis yang pernah popular di Malaysia, Syed Sobri dan pernah 2 tahun menyanyi di lobby lounge, Delima Resort, Langkawi. Ketika itu aku adalah ketua jabatan HR untuk Kedah Resort Sdn Bhd sebuah syarikat milik Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah yang mentadbir SP Inn dan Gunung Jerai Resort. Aku mempunyai masalah ketiadaan penyanyi di coffee house dan Philip yang bermain muzik di situ mencadangkan aku untuk memujuk Aida untuk menyanyi. Menurut Philip, Aida pada masa itu bekerja sebagai kerani di Team Concept, sebuah kilang di Sungai Petani dan meminta aku menghubungi ibunya. Aku segera meminta operator menyambungkan aku ke COB dan aku dapat bercakap dengan Aida pada petang itu. Suaranya memang menawan tetapi malangnya Aida menolak pelawaanku. Aku meminta alamat Aida dari seorang kakitanganku, rupanya ramai yang mengenalinya dan Aida pernah menyanyi di SP Inn suatu ketika dulu.
Aku ke rumah Aida untuk memujuk ibunya untuk memujuk Aida pula. Menurut Philip, ibu Aida perlu ditemui kerana beliaulah yang menyusun dan mengatur persembahan untuk Aida. Aida sebenarnya tidak suka membuat persembahan tetapi selalu akur dengan ibunya. Keluarganya adalah keluarga seni, ayah dan adiknya seorang pelukis, abang dan ibunya boleh bermain muzik dan mungkin sebab itulah yang membuatkan aku dan Aida seperti ditakdirkan bersama, darah seni. Selepas 2 minggu Aida menyanyi di SP Inn, kami mengikat tali pertunangan dan ianya berlaku seperti dipukau. Selepas bertunang, Aida menyatakan hasrat untuk tidak mahu lagi menyanyi dan dia mengaku dia suka menyanyi tetapi tidak suka membuat persembahan. Rupa-rupanya selama ini dia lakukan atas kehendak ibunya. Selepas berkahwin Aida menyatakan hasrat untuk bertudung dan aku seperti terkejut dengan perubahan-perubahan besar yang aku tidak sangka. Kami masing-masing mempunyai rahsia dan rahsia-rahsia itulah yang mengganggu hidup kami dan mengacau ketenteraman perkahwinan kami.
Malam itu kami pulang ke Malaysia dan aku membeli sebotol ubat batuk di sebuah farmasi di Heathrow dan menelan kesemuanya selepas menghabiskan makan malam di atas kapal terbang. Aku mahu tidur kerana tidak sanggup berada 13 jam di atas kapal terbang dengan Aida yang terus-terusan bermuka masam.

Aku sempat membuka sebuah gerai menjual Pizza ketika di Malaysia sebelum menyerahkan kepada saudaraku bernama Razman untuk diuruskannya setelah gerai tersebut mempunyai peminat-peminat yang tersendiri dan diakui keenakkannya dan sangat popular di Alor Star ketika itu. Hasil dari gerai tersebut sedikit sebanyak dapatlah memberikan sedikit pendapatan untuk isteri dan anak-anakku yang sekarang ini tinggal bersama ibunya. Setelah Aida melahirkan Nada Kamila, aku kembali ke London seorang diri buat kali kedua dan pemergian ku kali ini jauh berbeza perjalanannya. Perjuanganku masih belum selesai dan aku terpaksa meneruskannya walaupun terpisah dan berjauhan lagi dengan semua.