Thursday, April 9, 2009

7. Milan, City Of Fashion


Perjalanan perantauan seorang diri di London kali ke dua amat berbeza sekali dari sebelum ini. Aku mendapat pekerjaan pada hari pertama aku jejakkan kaki ke sana. Sebaik tiba lebih kurang pada waktu asar, aku terus membeli tiket ke kota London dan travel pass untuk seminggu berharga 16 pound. Aku terus ke Malaysia Hall dan terus bertanyakan Abang Azhar, yang menguruskan kantin di Malaysia Hall ketika itu.
Aku dimaklumkan Abang Azhar berada di 'selasih Restaurant' di Seamour Place tidak jauh dari situ.
Sampai di Selasih, aku minta untuk berjumpa dengan Abang Azhar dari seorang pelayan berbaju kurung yang nampak sombong tetapi kemudiannya sangat rapat dengan aku. Namanya Masni dan aku agak terhutang budi dengannya kerana telah membuka beberapa jalan untuk aku. Sebaik aku menemui Abang Azhar, aku segera melontarkan sebaris ayat yang telah aku karang dari tadi lagi "Abang At, Saya baru sampai dan nak minta Bang At bagilah apa-apa kerja, gaji tok sah bagi, cuma bagilah saya makan dan tambang untuk datang kerja". Abang At kelihatan serba salah dan memberitahuku bahawa dia sebenarnya tak perlukan pekerja tetapi untuk makan minum dan tambang dia tak ada masalah untuk memberi aku peluang. Dia bertanya samada aku boleh memandu dan tahu jalan di London dan aku terus mengaku boleh. Dia perlukan aku untuk membantu mana-mana bahagian yang perlu dibantu, samada di dapur, sebagai pelayan, kerja-kerja am atau penghantaran.

Aku minta izin untuk pulang ke rumah kak Zaherah kerana hari telah gelap lagipun aku mula rasa letih kerana baru tiba, di Malaysia waktu itu lebih kurang jam 5 pagi.
Selepas 3 hari aku bekerja, Abang Azhar memanggil aku dan menawarkan gaji sebanyak 300 pound untuk aku terus bekerja disitu. Aku percaya dan yakin, jika aku menunjukkan sikap dan khidmat terbaik pasti Abang Azhar menawarkan aku pekerjaan. Ya lah, dalam 3 hari itu, aku telah diuji dengan berbagai tugasan, aku telah mengemas dan membina rak untuk barang-barang dapur di stor, aku juga cekap membaca buku peta A-Z dan berjaya membuat beberapa penghantaran dengan kereta dan motosikal ke alamat yang diperlukan dan pengalaman aku memasak dan pengurusan restoran pasti akan beliau kagumi pada fikiran aku. Strategi aku berjaya nampaknya dan gaji 300 pound seminggu agak baik pada aku. Aku hanya perlu bayar tambang 16 pound, aku makan dan bawa balik makanan dari restoran, aku tidak perlu bayar sewa bilik kerana Kak Zaherah minta aku buatkan karipap untuk dihantar ke beberapa restoran melayu di London termasuk Malaysia Hall. Aku juga membantu Abang Lani yang juga tinggal di rumah Kak Zaherah mencucuk satay. Abang Lani adalah anak saudara kepada Haji Samuri, tauke Satay Kajang yang popular di Malaysia. Abang Lani datang ke London bersama ayahnya iaitu abang kepada Haji Samuri membuka restoran satay di london suatu ketika dulu tetapi tidak berjaya. Beliau tidak pulang ke Malaysia dan terus menetap di London membekal satay kepada restoran di seluruh London selain menjawat jawatan tetap dengan Malaysia Airline. Abang Lani dan Kak Zaherah adalah antara orang lama di London yang telah tinggal lebih 20 tahun disana dan nampak berjaya serta dapat memiliki hartanah dan perniagaan di London. Orang Melayu di London sangat rajin dan gigih bekerja dan begitu juga aku ketika disana. Aku bekerja di Selasih dan pada waktu restoran ditutup antara jam 3 hingga 6 petang aku akan berlari ke Stesen Edgware untuk ke sebuah restoran KFC yang terletak bertentangan dengan Harrold's Department Store milik keluarga Al Fayed, antara orang Islam yang terkemuka di London. Di KFC, 2 lelaki berbangsa Cina berasal dari Malaysia yang menetap di Hong Kong akan menunggu aku dan beberapa orang lagi untuk tugasan membeli barangan mewah berjenama dari seluruh butik Louise Vuitton dan Prada di London.

Dalam passport, aku bernama Yusoff Zaky bin Omar dan aku telah menulis nama keluarga menjadi Yusoff, Zaky, Bin atau Omar dan mengubah-ubahnya ketika mendaftar untuk membuat pembelian dan aku dapat membeli beberapa kali di sesebuah butik. Aneh sekali, barangan mewah jenama LV atau Prada tidak dijual sembarangan, pendek kata walau berapa banyak wang pun dimiliki hanya 2 atau 3 barangan yang dapat dibeli, itupun bukan model yang sama dan pembeli akan didaftarkan. Aku mengambil wang tunai sebanyak 2000 pound setiap kali dan akan mengambil lagi wang jika aku masih mempunyai masa untuk membeli dan aku dibayar sebanyak 7% dari jumlah yang aku belanjakan . Aku dikenalkan kepada lelaki Cina yang sentiasa membawa beg hitam yang penuh dengan wang itu oleh Masni yang bekerja di selasih dan sehingga kini beliau masih berada di London. Aku mendapat banyak wang dengan tugasan tersebut, bayaran sehari sama seperti seminggu aku bekerja di Selasih. Tidak semua orang dapat melakukan kerja tersebut dan setiap orang ada hadnya kerana apabila nama sudah didaftarkan maka tidak akan dapat membeli lagi di butik yang telah didaftar. Setelah habis semua butik LV dan Prada di London aku masuk, aku menukar strategi dengan berpakat dengan pramugari yang baru tiba di London. Aku tahu mereka akan menetap di Kensington Hilton dan aku cuma perlu bercakap dengan kapten dan menyediakan kenderaan. Aku juga pernah dihantar oleh lelaki Cina tersebut ke Milan, Itali untuk membuat tugasan yang sama.

Malangnya, ramai juga orang Melayu yang sering berkumpul di Malaysia Hall telah membuat andaian yang negatif terhadap kami sehingga sebuah artikel bertajuk "Sindiket Seludup Barangan Mewah; Rakyat Malaysia Disyaki Terbabit" oleh Azizi Othman dari London telah disiarkan di akhbar Berita Harian di Malaysia separuh muka surat. Azizi merupakan wartawan Berita Harian yang bertugas di London dan beliau telah diberi maklumat yang tidak tepat oleh mereka-mereka yang cemburu dan tidak puas hati dengan kesenangan kami.
Di Itali, aku sekali lagi membuat kejutan, aku dapat membeli barangan Prada dengan banyak sekali kerana aku tiba-tiba terfikir untuk menunjukkan keratan akhbar Star yang menyatakan aku akan memfrancaiskan perniagaan pizza yang sememangnya dari Itali. Rupa-rupanya, pengurus sebuah butik Prada di Milan itu telah yakin bahawa aku mencari sesuatu sebagai cenderamata kononnya untuk seminar francais yang akan aku adakan di Malaysia.
Aku bertindak demikian setelah hampir putus asa kerana pada awalnya, aku telah dihalau dari butik Prada yang terletak di Domme. Ianya hampir mematahkan semangat aku kerana itu adalah butik yang pertama aku masuk.
Mata wang Lira yang digunakan di Itali sangat menyukarkan aku ketika disana dan kerap kali aku jadi keliru, bayangkanlah aku diberi 5 juta Lira setiap kali aku keluar untuk membeli barangan yang diperlukan.
Keadaan di Itali amat menakutkan dan sungguh berseni. Suasana seluk saku di depan mata adalah perkara biasa tetapi orang ramai tidak sempat berbuat apa-apa kerana ianya dilakukan dengan begitu pantas dan cekap. Bangunan-bangunan lama dan jalan daripada bongkah batu berusia ratusan tahun amat mempersonakan. Penduduknya yang cantik dan ramah membuatkan aku terasa mahu tinggal lama di sana. Jualan kraf di tepi-tepi jalan dijual dengan harga yang sangat murah. Dapat dilihat bermacam-macam aktiviti seni di sepanjang jalan utama. Kebanyakan orang di sana berbasikal atau berjalan kaki. Ruang pejalan kaki berhampiran domme adalah seluas lebuhraya 6 lorong dan penuh dengan orang-orang yang melepak dan tidak bekerja, suasana yang perlahan di Milan adalah sangat berbeza dengan keadaan di London dimana semua orang akan berlari-lari kesana kesini. Kata seorang teman "Patutlah bontot orang putih sentiasa nampak mengancam, sehari suntuk asyik jogging."

Di Italy, aku sukar untuk mencari makanan. Tiada restoran Islam dan aku hanya makan roti dan tuna cuma sekali aku dibawa makan seafood oleh Mr Ong, boss kepada 2 lelaki tukang bawa bag berisi wang yang datang dari Hong Kong ketika kami di Italy.

No comments: