Saturday, April 25, 2009

17. Kisah Hari Ini

Pada ketika ini, dalam blog-blog lain, mereka heboh membicarakan tentang penghapusan kuota 30% dalam sub-sektor perkhidmatan seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak beberapa hari lalu.

Ramai yang menentang malah ada yang terang-terang membuat andaian bahawa zaman kejatuhan melayu telah bermula serta pelbagai andaian negatif lain.

Saya ada memberi komen dan pendapat tetapi kebanyakan blog tidak dapat menyiarkannya kerana saya mempunyai pendirian yang berlainan dan sayang saya kepada bangsa agak berlainan.

Bagi saya (maafkan saya jika ada pihak yang tersinggung), perkara ini semudah apa yang di sampaikan oleh P Ramlee dalam 'Anakku Shazali'. Semakin banyak keistimewaan dan semakin tebal subsidi atau kuota, semakin lemah jadinya kita. Sebagai contoh, mari kita menilai apa yang akan terjadi kepada satu keluarga yang mempunyai dua anak iaitu A dan B. A diberi berbagai keistimewaan, kelebihan dan pertolongan dari bermacam perkara manakala B dibiarkan berusaha sendiri, bersusah payah dan berjuang mencapai impiannnya tanpa apa-apa keistimewaan dan bantuan seperti A. Siapa yang lebih berjaya, lebih kuat jati diri dan lebih kental menghadapi cabaran dan dugaan? Pasti kebanyakan kita menjawab B. Malah A mungkin menjadi pemalas, suka bergantung, lemah malah lebih buruk menjadi penagih.

Begitu juga dalam kehidupan ini. Sebagai 'perantau' yang bangsat serata dunia, saya telah melihat kejayaan orang melayu dan bangsa-bangsa pendatang di luar negara dan kelemahan 'orang putih' di negeri 'orang putih'. Lihatlah betapa berjayanya orang Cina di luar Negara China berbanding yang orang cina yang berada di China. Lihatlah orang India di luar Negara India berbanding orang India di Negara India.

Saya pernah membuat 3 pekerjaan sehari ketika di luar negara (sila rujuk pengalaman saya dalam blog) kerana tekanan kehidupan dan survival tanpa merasa penat dan jemu kerana hanya saya yang dapat menentukan hidup saya di sana tanpa sebarang bantuan dan keistimewaan.

Satu tindakan yang saya tunggu-tunggu, bertanggungjawab dan berpandangan jauh dan menyerlahkan kasih sayang yang tulus kepada bangsa. Semua ini telah mula ditunjukkan oleh Dato' Seri Najib yang mungkin juga merupakan wasiat ayahnya, Tun Abdul Razak.

Tanpa keikhlasan, sukar seorang pemimpin mahu melihat masalah ini kerana risikonya ialah kehilangan undi dan populariti dipertaruhkan untuk mencari penyelesaian terhadap perkara yang disifatkan sensitif seperti ini.

Sesetengah kuota bumiputra memberi kesan buruk dengan begitu jelas sekali dan membuat melayu ketinggalan dalam pemilikan ekuiti dan kekayaan. Sebagai contoh, kuota bumiputra dan diskaun 5% untuk lot bumiputra dalam pemilikan rumah. Dengan diskaun hanya 5%, seorang pembeli rumah berbangsa melayu telah membeli sebuah rumah di lot bumiputra dari sebuah syarikat perumahan berharga RM100K, status tanah adalah antarabangsa bukan rizab melayu tetapi pemilikan rumah dihadkan kepada bumiputra sahaja. Selepas 20 tahun, beliau ingin menambah pemilikan harta dan bercadang menjual rumah tersebut kerana ingin membeli 2 unit rumah ditempat lain. Jirannya, bukan bumiputra telah berbuat demikian dan jirannya berjaya menjual rumah yang diduduki dengan harga RM200K iaitu 2 kali ganda. Malangnya, rumah lot bumiputra tersebut hanya dapat dijual dengan harga RM110K sahaja, itupun amat susah mencari pembeli.Untuk makluman, kes ini bukanlah rekaan, tanyalah kepada sesiapa sahaja yang mempunyai kes sebegini dan tanyalah para pemaju perumahan siapakah yang tidak tahu akan permasalah ini.

Pendapat saya agak keras, kalau terlalu dimanjakan dan dihujani dengan pelbagai kelebihan dan keistimewaan, memang yang memberi akan lebih popular tetapi yang menerima akan menjadi 'spoilt brat'.

Itu belum lagi perasaan tidak puas hati bukan bumiputra langsung mengakibatkan 'yang tidak puas hati' akan memberi tekanan dan pilih kasih jika beliau memiliki kuasa dalam sesuatu organisasi atau keputusan.

Jurang sesama kita semakin jauh dan malang sungguh kepada negara dan agama. Agama Islam tiba-tiba terheret kepada permasalahan ini kerana Islam tidak semena-mena dipersalahkan kerana membeza-bezakan manusia lalu Islam menjadi tidak diminati oleh bangsa lain.

Lebih teruk, bila orang Kristian yang menyebut tuhan mereka Allah seperti kes lirik lagu Agnes Monica yang turut menimbulkan rasa tidak puas hati pada orang-orang Islam. Tidakkah kita tahu orang-orang Kristian juga beriman kepada Allah cuma mereka tidak beriman kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Bukankah lebih baik kita katakan "Wahai orang-orang Kristian, marilah kita beriman kepada Nabi Muhammad s.a.w kerana Allah tuhan kita menyeru kita berbuat begitu".

Dimanakah kasih sayang antara kita dan mengapa harus ada jurang sesama manusia, bagaimana mungkin kita dapat berkenal-kenalan. Tak kenal maka tak cinta. Tak cinta kita semakin jauh dan jauh, padahal bukan itu yang Islam sarankan.

5 comments:

ajet66@det said...

Bukan mudah untuk menerima hakikat dan kesan 'kehilangan' bagi mereka yg terlalu dibelai dan dimanjakan.

Yusoff Zaky Omar said...

Det,
Ya la.. lagi belai lagi naik kepala. Lagi belai lagi keras kepala.. dah hukum agaknya he he.

roslan said...

Salam Yusoff,
aku dah email cv aku yang tak apa apa tuh..
mintak tolong jangan berikan pada orang lain... malu beb!

Yusoff Zaky Omar said...

Apa lak nak bagi free kat orang.. aku boleh jual c.v tu beb.. memang laku punya. he he :]

roslan said...

Yusoff,
Kalau boleh jual... aku buatkan 2/3 cv lagi... kah kah kah