Thursday, April 9, 2009

8. Nasi Lemak Batu 9

Anak-anak aku memang seronok bila aku ajak balik ke Jerlun. Lutfil anak bongsu aku mempunyai adik kembarnya di sana. Kembarnya adalah Qistina, anak adik aku dilahirkan sehari selepas Lutfil lahir.

Jerlun tanah tumpah darahku, daerah mengundi aku dan kasih sayang aku.

Keluarga, orang-orang kampung dan anak-anak muda di Jerlun adalah aku, tak kira apa pun pegangan politik mereka ianya tak pernah bezakan kami.

Sebagai tambahan kepada alasan untuk aku selalu pulang ke kampung, aku telah mengelola projek ternakan lintah di beberapa tempat di sana yang diusahakan oleh beberapa rakan.

Aku cuma merancang dan memantau, untuk melaksanakan sendiri, susahlah kerana aku kekurangan masa dan aku geli dengan lintah ni.

Projek lintah ini bergerak secara sambilan, ianya agak berbeza dan tidak mengikut mana-mana syarikat kerana kami hanya menggunakan kok-kok konkrit, lintah kami tangkap sendiri dan kami hanya menggunakan air hujan atau perigi. Pada awalnya kok-kok tersebut dibiarkan berlumut dan apabila ada masa lapang atau terjumpa lintah semasa di bendang, lintah akan dikumpul.

Projek tersebut adalah pendapatan sampingan kepada kawan-kawanku di Jerlun memandangkan mereka mempunyai sumber asli yang banyak.

Di Jerlun terdapat sebuah restoran yang diberi nama Nasi Lemak Batu 9, ianya sangat popular di seluruh Kedah malah di luar Kedah dan ramai jugak artis-artis atau orang terkenal yang pernah singgah. Kedai tersebut dibuka jam 6 petang hingga 12 malam dan lebih kurang 20 gantang nasi lemak yang tak bersantan yang sangat enak itu akan habis dijual setiap malam.

Orang yang memberi nama restoran itu, yang mula-mula masak dan cari resepi yang sesuai, yang merancang konsep, susun atur dan iklan serta memberi tunjuk ajar sehingga wujud sebuah restoran yang sangat terkenal itu ialah aku.

Tuan punya Kedai yang sebenar bernama Romzi atau aku hanya panggil Pak Lang G merupakan kawan karib aku. Beliau bekerja di sebuah bank dan pada suatu hari beliau meminta aku memikirkan idea untuk mencari pendapatan tambahan di sebelah malam, pada awalnya dia mahu membuka gerai burger di hadapan rumahnnya.

Aku mencadangkan padanya untuk buka kedai mamak dan dia ketawa terbahak-bahak mendengar idea aku.

Aku serius, aku mahu dia buka kedai mamak, resepi mamak dengan kandungan utama ialah kas-kas dan tiada santan langsung dalam semua resepi, aku mahu konsep kedai dan iklan yang ada bulan bintang, 786 serta wujudkan keharuman daun rempah pada nasi lemak untuk menarik orang ramai.

Hampir 2 minggu aku berulang alik ke rumahnya dan aku turut menjemput seorang kawan bernama Azizi yang juga seorang chef sebuah hotel untuk masak satu resepi nasi tetapi resepi beliau terlalu 'rich' dan akan membuatkan orang ramai cepat jemu.

Dalam tempoh 2 minggu itu, kami diketawakan dan kadang-kadang dipandang semacam oleh ahli keluarga Pak Lang G kerana kami telah mengakibatkan keadaan dapur dirumahnya berselerak, Pak Lang G tinggal bersama kedua orang tuanya dan beberapa lagi ahli keluarga mereka.

Dalam 2 minggu itu, aku akhirnya berjaya mencipta resepi nasi lemak dan kari yang paling sesuai seperti yang kami inginkan, kami pada awalnya mahukan konsep dan nasi lemak seperti 'Nasi Lemak Ali' yang sangat popular di Kedah yang telah wujud sebelum aku dilahirkan dan kami berjaya.

Restoran tersebut kini masih gah dan memberi nama baik untuk Jerlun, siap dengan layar besar dan projektor serta ruang makan yang besar dan selesa hanya bermula dengan tapak beberapa kaki persegi sahaja dan menjadi bahan ketawa dan ejekan pada peringkal awal.

Kini, jika orang luar bertanya dari mana resepi Nasi Lemak Batu 9, kakitangan disitu akan menjawab tuan punya kedai mengupah seorang mamak untuk mengajar pada mulanya... mamak itu sebenarnya aku la.

Jika ditanya siapa tuan punya restoran tersebut, maka akan ditunjukkan ayah kepada kawanku sebagai pemilik, sememangnya sebagai kakitangan bank, Pak Lang G mengambil keputusan mendaftar perniagaan atas nama ayahnya.

Pada satu ketika, aku juga ada menunjuk ajar dan membuat set up untuk masakan barat untuk dipelbagaikan menu di Nasi Lemak Batu 9 tetapi apabila orang lain menyediakannya ia tidak begitu menjadi kerana masakan western memang nampak mudah, tetapi kawalan api dan seni ketika menyediakannya susah untuk ditunjuk ajar.

Nasi perkara berbeza kerana ayah Romzi biasa memasak nasi kawah kenduri dan dengan konsep yang diberi, nasi mudah disediakan cuma satu yang aku ralat dengan nasi lemak di Nasi Lemak Batu 9 kini ialah ianya tidak wangi seperti mula-mula dulu kerana Romzi tiada masa untuk mencari daun rempah yang akan mewujudkan aroma yang harum untuk nasi lemaknya seperti dulu.

Namun begitu, pelanggan masih ramai dan terus popular.

Aku amat bangga dengan Nasi Lemak Batu 9.

Namun tetapi, setelah beberapa bulan selepas Nasi Lemak Batu 9 beroperasi, aku mendapat mimpi yang buruk mengenainya.

Aku kemudian menceritakan mimpi tersebut pada seorang kawan yang aku panggil Bang Cik yang menetap dalam jalan zikrullah, pengamal tarekat dan tempat aku merujuk jika sesuatu perkara perlukan pendapat dan nasihat.

Beliau termenung sejenak setelah aku memberitahunya tentang mimpi itu, aku bermimpi kawah untuk memasak di Nasi Lemak Batu 9 telah dimasukkan lampin pakai buang yang sudah dipakai.

Selepas beberapa ketika, dia mengangkat kepala dan dengan perlahan dan tegas Bang Cik berkata "Cop, pesan dekat Pak Lang G, jangan lupa zakat. Apabila cukup setahun, akan terdapat hak orang lain yang berhak menerima zakat di dalam perniagaannya itu.

Jika tidak diasingkan hak tersebut, perniagaan Pak Lang G akan menjadi sukar kerana telah bercampur aduk diantara kepunyaannya dan kepunyaan orang lain dalam perniagaannya itu. Akan jadi susah untuk mengagihkan keuntungan kerana ada saham orang lain iaitu bahagian zakat kepunyaan penerima zakat dalam hartanya dan bila keadaan sudah jadi begitu, payahlah segala urusannya."

Mulai hari itu aku sentiasa berpesan dan berpesan kepada Pak Lang G. Pak Lang G memang tiba-tiba menjadi mewah, dalam beberapa bulan sahaja Pak Lang G telah dapat membeli sebidang tanah dari hasil perniagaannya.

Dia tidak pernah lupakan aku dan aku juga ikhlas berkongsi apa yang aku ada.

Genap setahun perniagaan Nasi Lemak Batu 9, aku sibuk dengan urusan aku dan aku tidak teringat mengenai zakat dan mimpi tersebut, Pak Lang G juga terlupa mengenai zakat dan hanya mengeluarkannya beberapa bulan selepas itu selepas dia menghubungi aku kerana tiba-tiba menghadapi kesulitan dalam perniagaannya.

Jualan adalah sekitar 16 gantang, menurun dari 26 gantang pada awalnya tetapi Pak Lang G jadi terlalu sibuk dalam urusan mengelolakan perniagaannya dan wang jadi tidak pernah cukup dan tidak lagi dapat disimpan dan masalah datang bertalu-talu.

Terdapat alasan lain yang menjadikannya begitu, sebuah dewan orang ramai didirikan di sebelah kedainya dan siap dengan tiang bendera UMNO dan nampak seolah-olah di dalam kawasan kedainya.

Entahlah, memang sikap sesetengah rakyat Malaysia yang mengambil kira perkara-perkara begitu amat menyedihkan aku.

Tetapi bagiku, ianya adalah sebab musabab yang ditentukan Allah yang berpunca dari kelalaiannya terhadap zakat seperti yang telah diberi peringatan.

Pak Lang G kini tidak pernah lupa membayar zakat tetapi dia tidak lagi semewah dulu seperti pada tahun yang pertama.

Aku kini telah mendapat jawapan, mengapa kedai makan mamak sentiasa maju dan jadikan mamak kaya raya. Tanyalah mana-mana mamak yang mengusahakan kedai makan, zakat adalah sesuatu yang paling diutamakan mereka. Apabila genap tempoh untuk berzakat, mereka akan mencari orang-orang susah atau pergi ke pondok-pondok pengajian agama untuk mengeluarkan zakat secara terus.

Itulah kelebihan mereka, perniagaan mereka bertambah makmur dan maju dari masa ke semasa.

5 comments:

zol dabat said...

salam abang,
sbenaqnya saya nie student
tngah blajaq kat jepun.
saya orang mergong.
nie 1st time saya bukak blog abang
dan bila sya nampak post nie,troih rasa nak tinggai komen.
rasa rindu kat kampong tiba2 mai
trutamanya nasik lemak batu 9 yg mmg bes.
trima kasih.

Yusoff Zaky Omar said...

Zol, Abang tersangatlah faham camana la dok luaq negara teringat kampong laman. Buat relax buat relax ok... Nak korier nasi lemak batu 9 pi jepun takut basi pulak.. Terima kasih banyak2 la pasai tinggai komen.
Nasi Lemak Bt 9 bes... alangkah bahagianya dengaq. (..abang pulak rindu nak keluaq dari Malaysia)

zol dabat said...

abang kan kenai tokeyh dia
mintak tolong tokeyh dia buat
ayam goreng yg susah basi punya
uh,ayam goreng panaih dia
kena skali mmg umph.....

Yusoff Zaky Omar said...

Zul,
Kita buat sendiri takut tak jadi pulak sebab kat rumah pakai minyak ciput. Nak goreng ayam tu cuma gaul dengan rempah garam kunyit dan cabai serbuk sikit tapi minyak kena banyak dan panas. Buat la sendiri. Goreng la sama bawang besar dan cabai kering dalam minyak panas tu.

zol dabat said...

baik insyaallah2
klaw jadi2 r....